Magnetron a la van Dam


Asperges: schil de asperges plat op een plank en vergeet niet extra net onder het kopje deze voorjaars aanduider voorzichtig bij te schillen. Kook de schillen in water en voeg dit vocht bij de asperges in een ovenschaal. Geen zout, niets. Dek af met magnetron of huishoudfolie en zet voor de gemiddelde asperge 10 minuten op hoog vermogen. (900 of 1000) check na 7 minuten even met een mes in een asperge. Met wanten graag, heel heet!


Ontbijtspek of ham als Parma, Serrano:
Neem 3 vellen wit keukenpapier en leg hier een paar plakjes naast elkaar wat van het vlees op, vouw voorzichtig samen en zet ongeveer anderhalve minuut op 800 watt tot knapperig. Pas op heet! De ham is bijvoorbeeld erg lekker als krokantje bij soep.

Papadums: neem 2 vellen keukenpapier, leg hier een met zonnebloemolie licht ingekwaste papadum tussen, 50 seconden op 700 watt.

Dat scheelt weer wat vet!




Met zo'n 100 kookboeken uit vele tijden, streken, landen in diverse talen die ik bijna nooit meer inkijk blijf ik kooktechnisch een zwak houden voor De Dikke van Dam.

Misschien omdat ik via Parijs, letterlijk en figuurlijk Berg en Dal, via Utrecht in 1989 in de hoofdstad kwam wonen en het lot mij daarna 18 jaar in de Hofstad plaatste (waar de Indische keuken dan wel weer een inspiratiebron bleek) om in 2008 hopelijk voorgoed, Amsterdamse te worden. Het Parool en dus ook van Dam bleef.

Constante culinaire helden als mijn Franse grootvader en moeder en misschien een beetje Michel Roux jr. dankzij trouw aan BBC Masterchef, blijft de kennis van van Dam als een rode draad in mijn gepassioneerd kokend leven. En dan vooral dankzij zijn magnetron liefde. Niets ergers dan al ouder wordende de moderne tijd en haar evolutie te bekritiseren wat de magnetron nog steeds! overkomt.

Asperges in de magnetron dus, en rijst. Lukt altijd. Zie hier enkele Rijst tips 





Reacties

Populaire posts