Haricots Verts

Mocht de chef van de Gouden Reael mij verbannen omdat ik het geheim van zijn geprezen haricots verts verklap, bewijs genoeg dat dit gewoon de beste methode is.

Mijn Parijse grootvader had in zijn vakantietuin in de Limousin de mooiste haricots verts. Die zie je bijna niet meer. Lang, dun, heel donkergroen en net zo snel klaar als verse pasta. 3 minuten blancheren, even proeven voor een minuutje meer of niet.  Met een beetje zout en zo vers mogelijke knoflook teentje(s), zonder kern. En een klontje boter.
Ik adviseer liefhebbers met een groentetuin dan ook op vakantie in Frankrijk in de tuincentra van het diepe binnenland naar zaadzakjes op zoek te gaan. De foto op het zakje zegt vaak genoeg.

Mijn schoonmoeder doet er sinds jaar en dag een klontje Boursin bij, mijn moeder eet ze als salade met een vinaigrette, met fijngesneden sjalotten en knoflook.

Chef Olav doet er gewoon een klontje kruidenboter doorheen. Zelfgemaakt dus het geheim van de Chef….

De huidige haricots verts zijn meestal perfect door water te laten koken met een knoflookteen of twee, wat zout en de bonen max 8 minuten laten koken.  Afgieten, met koud water de kook stoppen en met wat (kruiden)boter en de knoflook doorwarmen. 

Reacties

Populaire posts